رئیس شورای حل اختلاف استان تهران: سال گذشته بیش از ۹۷۰ هزار پرونده به شورای حل اختلاف استان وارد شد/ آزادی ۲ هزار ۷۸۵ نفر زندانی جرایم غیرعمد و رهایی ۷۵ نفر از قصاص در استان تهران

17:04 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۴۹۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس شورای حل اختلاف استان تهران: سال گذشته بیش از ۹۷۰ هزار پرونده به شورای حل اختلاف استان وارد شد/ آزادی ۲ هزار ۷۸۵ نفر زندانی جرایم غیرعمد و رهایی ۷۵ نفر از قصاص در استان تهران
رئیس شورای حل اختلاف استان تهران از آزادی ۲ هزار ۷۸۵ نفر زندانی جرایم غیرعمد با تلاش کارکنان شورای حل اختلاف استان تهران در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سال گذشته ۷۵ محکوم به قصاص نیز با تلاش صلح‌یاران و مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان از اجرای حکم رهایی یافتند.

خبرگزاری میزان-  همایش تجلیل از قضات شورای حل اختلاف استان تهران با حضور علی القاصی رئیس کل و غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل در امور شورا‌های حل اختلاف استان و جمعی از قضات دادگستری استان تهران برگزار شد.

غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شورا‌های حل اختلاف در این مراسم اظهار کرد: در سطح استان ۳۳۰ نفر همکار قضایی با شورا‌های حل اختلاف استان تهران همکاری دارند که این افراد شامل دادیاران، بازپرسان محاکم بدوی و تجدید نظر و دادگاه انتظامی قضات هستند. 

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شورا‌های حل اختلاف افزود: در سال ۱۴۰۲، حدود ۹۷۰ هزار و ۶۱۲ فقره پرونده به شورای حل اختلاف استان وارد شد که این تعداد یک چهارم پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف کشور را شامل می‌شود.

مهدوی اضافه کرد: از تعداد پرونده‌های وارده ۶۲۵ هزار و ۲۴۵ فقره پرونده مربوط به شهر تهران و مابقی مربوط به شهرستان‌های تابعه استان بود. همچنین سازش در پروند‌های شهر تهران در مجموع ۶۲.۴۶ درصد بود که بنا بر آمار معاونت توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، رتبه اول سازش در کشور را کسب کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، مجموع سازش در استان تهران ۵۷.۶۴ درصد بود در حالی که میزان سازش کشور ۴۱.۲۸ درصد است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ریاست دادگستری استان تهران، شعب ویژه سازشی در دادسرا‌ها و مراجع قضایی را در دستور کار قرار دادیم که در همین راستا ۲۰۰ شعبه ویژه سازش در این مراکز دایر شده است. 

وی از ورود ۴۳۶ هزار و ۷۴۱ فقره پرونده به شعب ویژه سازش شورای حل اختلاف استان تهران در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۲۳۸ هزار و ۱۴۱ فقره پرونده منجر به سازش شده است.

مهدوی همچنین در تشریح آمار و عملکرد شعب سازش ویژه تصادفات استان تهران، عنوان کرد: سال گذشته ۴۹ هزار و ۶۷۴ فقره پرونده به این شعب وارد و ۹۹ درصد این پرونده‌ها منجر به سازش شد.

وی از استقرار ۳۰ شعبه ویژه در زندان‌های استان خبر داد و گفت: ۲ هزار ۷۸۵ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در اثر فعالیت این شعب و با کمک خیران و ستاد دیه از زندان آزاد شدند. ۷۵ نفر از محکومین به قصاص نفس نیز با تلاش این شعب از قصاص رهایی یافتند.

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شورا‌های حل اختلاف در رابطه با موضوع داوری نیز تاکید کرد: در ۲ سال گذشته ۲ هزار و ۹۱۳ داوطلب داوری در استان داشتیم که از این تعداد هزار و ۳۳۳ نفر در اختبار قبول و برای صدور پروانه داوری به مرکز حل اختلاف قوه قضاییه معرفی شدند و در نهایت ۱۴۷ نفر از این افراد موفق به کسب پروانه داوری حرفه‌ای شدند. برای ۱۱۰ نفر از این افراد به زودی مراسم تحلیف برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: هزار و ۱۵۵ نفر نیز در حوزه میانجیگری داوطلب داشتیم که ۶۷۵ نفر در اختبار پذیرفته شدند و برای ۱۰۴ نفر نیز پروانه میانجیگیری صادر شد.

مهدوی اضافه کرد: شورا‌های حل اختلاف استان تهران در موضوعات سازش، اتقان آرا و روابط عمومی رتبه اول را در سطح کشور کسب کرده است. همچنین بر اساس نظرسنجی سازمان صدا و سیما مجموعه شورای حل اختلاف استان تهران از بین شورا‌های حل اختلاف کشور رتبه اول را در زمینه رضایتمندی مردم کسب کرده است.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از زحمات ۲۱۳ نفر از قضات شورا‌های حل اختلاف استان تهران تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شورای حل اختلاف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *